Personligt brev – administratör

Ett personligt brev är en viktig del av en jobbansökan och fungerar som introduktion inför arbetsgivaren. För en administratörsposition är det viktigt att tidigt väcka kring dig för att du i nästa steg ska kunna övertyga med dina färdigheter och erfarenheter. I det här artikeln kommer vi att gå igenom hur du kan skriva ett effektivt personligt brev för administratör för att imponera och öka dina chanser att bli kallad till intervju.

Personligt brev – administratör – din framsida

Oavsett vilket personligt brev administratör skickar så bildar det en framsida för allt annat i jobbansökan. Det fungerar som handskakningen och inledningen på ett fysiskt möte. Visst går det att hoppa över och istället gå rak på sak (särskilt rekryterare tycks gilla detta). Men vad händer när man gör så? Jo, du missar chansen att ge ett gott första intryck – chansen att skapa en positiv öppningsscenen där du själv avgör vilket första intryck som arbetsgivaren ska få av dig.

Läs också vår mer allmänna guide kring att skriva personligt brev.

Administratör – personligt brev som fångar in, övertygar och driver mot nästa steg

När du skriver ett personligt brev för administratör är det viktigt att börja med en stark inledning. Du vill få arbetsgivarens uppmärksamhet och få dem att vilja fortsätta läsa. Därefter behöver du visa och övertyga om din lämplighet för tjänsten och arbetsplatsen – detta gör du i brevets huvuddel. Slutligen gäller det att få allt du har skrivit så långt att överbrygga till en anställningsintervju – detta gör du i avslutningen.

Inledningen som fångar läsarens uppmärksamhet

Ett personligt brev bör ha en inledning som direkt fångar läsarens uppmärksamhet och visar ditt intresse för och kunskap om företaget du ansöker till. Du kan till exempel nämna företagets värderingar eller framgångar som du imponerats av. Detta visar att du har läst på och är motiverad att arbeta för just denna organisation. Inledningen ska inte vara långrandig – håll den kring två – tre rader och gärna i lite positiv ton.

Lästips: Personligt brev – inledning

Huvuddelen som övertygar om lämplighet som administratör

I huvuddelen av ditt personliga brev är det viktigt att övertyga arbetsgivaren om att du är lämplig för administratörsrollen. Du kan använda exempel från tidigare arbetslivserfarenheter där du har hanterat administrativa uppgifter och visat organisatoriska färdigheter och noggrannhet. Det är också viktigt att betona din förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för att hålla deadlines.

För att göra brevet mer personligt kan du även ta upp specifika utmaningar eller projekt som du har hanterat och hur du har bidragit till att lösa dem. Detta ger arbetsgivaren en konkret bild av din förmåga att ta itu med olika administrativa uppgifter.

Eftersom du också bifogar ett CV där alla viktiga meriter ska finnas med så ska du inte dra samma information i ett personligt brev – då blir det onödigt mycket text. Däremot kort nudda vid ett urval av de meriter som främst talar för din lämplighet.

Avslutningen som driver mot nästa steg

Avslutningen av ditt personliga brev är en möjlighet att visa entusiasm och framåtriktad energi. Här överbryggar du också lite smidigt till rekryteringsprocessens nästa steg: Intervjun. Även om arbetsgivaren förstås vet vad nästa steg är så vinner du på att själv visa att du också förstår och är vill dit. I avslutningen så skulle du kunna lägga fram det ungefär så här:

“Närmast så ser jag fram emot ett möte för att närmare presentera mina kvalifikationer och diskutera hur jag bäst kan bidra till er organisation.”

Här visar att du är intresserad av tjänsten och redo för nästa steg, med arbetsgivarens behov i fokus.

Layout i personligt brev för administratör

När det gäller layouten i ditt personliga brev för administratörspositioner är det viktigt att ha en tydlig och professionell struktur. Du kan använda en standardbrevmall och se till att inkludera dina kontaktuppgifter i toppen av brevet. Det är också viktigt att använda professionellt typsnitt och att inte överdriva med dekorationer eller färger – viktigast är att innehållet är lätt att ta till sig och layouten inte distraherar eller rent av irriterar.

Tips: Mallar för personligt brev

Administratör som inte slarvar

Innan du skickar in ditt personliga brev är det viktigt att korrekturläsa det noggrant och se till att det inte innehåller några stavfel eller grammatiska fel. Och se upp för svengelska i din språkhantering. Du kan också be en vän eller familjemedlem att läsa igenom brevet för att få feedback och se om det låter övertygande.

Sammanfattning

Personligt brev för administratör är en viktig del av din jobbansökan. Genom att väcka intresse med inledningen, övertyga i huvuddelen och driva framåt genom avslutningen så formar du ett personligt brev som pekar rakt mot en anställningsintervju. Genom att följa dessa riktlinjer och anpassa brevet till varje specifik arbetsgivare kan du maximera dina möjligheter att imponera som administratör.

Läs också: CV | Administratör – övertyga med innehåll och struktur


Vidta åtgärder. Börja bygga ditt CV

icon-downloading

CV-mallar

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA
icon-search

CV-exempel

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA
icon-light-bulb

Personligt brev

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA
icon-edit

Skapa ett CV

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA