Att arbeta som assistent på en revisionsbyrå är oftast det första steget till en karriär inom bokföring. De som rekryterar assistenter är oftast mindre hårda vad gäller professionalism och formellt språkbruk. De förstår att du precis har kommit ut på arbetsmarknaden och att du behöver mer tid för att lära dig allt om arbetet som revisor.
Grunderna:
Detta är dock ett utmärkt tillfälle att låta din resumé skina bland alla andra genom att använda dig av just formellt språkbruk och professionalism. Din resumé när du ansöker till jobbet som revisorsassistent bör inte överstiga två sidor.
Det finns några grundregler du behöver följa för att kunna skriva en framgångsrik resumé. De egenskaper du behöver och vad du fokuserar på skiljer sig från ansökan till ansökan, men grundformatet skiljer sig väldigt sällan. Resumén för en revisorsassistent bör innehålla följande delar:
• En sammanfattning av hur du ser på jobbet och en kort självbiografi.
• Personliga kontaktuppgifter, inklusive e-postadress, länk till eventuell LinkedIn-profil och ditt telefonnummer.
• Akademiska kvalifikationer
• Arbetserfarenhet
• Egenskaper och saker som får dig att sticka ut från mängden
Lägg gärna till extra bonusmaterial i din resumé, så länge de är relevanta för jobbet du ansöker till. I vissa fall kan även egenskaper som kanske inte har med jobbet att göra ge en nyanserad och lockande bild av dig som sökande.
• Referenser
• Volontärarbete
• Klubbar och fritidsaktiviteter
• Hobbies och intressen
• Talanger och prestationer
Några tips:
• Var så kortfattad och rakt-på-sak som möjligt
• En tilltalande och intressant resumé lämnar alltid ett bättre intryck
• Belys alltid dina bästa egenskaper
• Imponera på rekryterarna genom professionell formatering av resumén
Exempel på en resumé för revisorsassistent
Henry Roberts
(214) 704-3648 | henryroberts@gmail.com
Linkedin.com/in/Henry-Roberts
Sammanfattning
En ansvarsfull revisorsassistent, som är väl bevandrad i grunderna inom revision. Karriärmål inkluderar fortsatt personlig och proferssionell utveckling inom revisionsyrket, samt tillskansa mig kunskap om hur fler tekniska redskap kan användas inom revision.
Erfarenhet
FORKURE BUSINESS SOLUTIONS
Albany, NY
Revisorsassistent
2016- Nuvarande
• Handledarledd sammanställning av finansiella dokument.
• Närvara vid veckovisa möten och viktiga möten med experter
• Ökad förståelse för relationen mellan IT och effektivitet inom revisionsyrket
• Utbildning vad gäller granskningsmetoder och -verktyg
• Praktisk erfarenhet av företagsverksamhet, finansiella åtaganden och utgifter
• Ökad förståelse vad gäller kulturer inom företag
Färdigheter
• Kunskaps- och implementeringstest
• Kunnig inom Microsoft Excel
• Kunnig inom SPSS
• Har lätt för att motivera mig själv
• ERP Management-verktyg
• Analytiskt tänkande
• Avstämningsexpert
• Analysering av finansiella rapporter
• Effektiv skapare av arbetsblad
Övriga färdigheter
• Debattering
• Improviserade tal
• Organisera evenemang
• Pratar spanska och franska
UtbildingKandidatexamen inom Bokföring
2015-Nuvarande
Atlanta University
North Carolina, USA
Hobbyer och intressen
• Resenär
• Bokentusiast
• Teknik- och träningsentusiast
• Musikälskare