CV | Receptionist – skrivtips och CV-exempel

Vinnande CV – receptionist som drömyrke? Då har du verkligen bra utgångsläge på en ständigt växlande marknad där det varje dag skapas nya öppningar för som trivs med att ta emot och serva besökare i en reception. Och saknar du ännu CV:t så kan du börja här – artikeln ger råd för ett professionellt CV.

Skapa ditt eget CV kan göras inom några minuter. Spara dig själv och vara helt säker på att ditt CV är av god kvalitet. CVKungen.se kan allvarligt hjälpa dig att få den arbetsintervjuen.

Receptionist – CV som är unikt kräver anpassning

En fälla som är lätt att trampa i är att tro att yrket som receptionist är ungefär detsamma överallt. Men faktum är att rollen kan variera mycket beroende på bransch, arbetsplatsens specifika behov och arbetsmiljön. Genom att visa förståelse för detta så visar du insyn vilket ökar dina chanser genom hela rekryteringsprocessen. Här är några typiska skillnader:

1. Branschspecifika krav:

Som receptionist på en läkarmottagning du exempelvis behöva förstå medicinsk terminologi och hantera patientjournaler, medan du som receptionist på hotell behöver kunna in- och utcheckningsprocessen samt ta hand om bokningar.

2. Kundinteraktion:

Vissa receptionistroller innebär mycket kundinteraktion där receptionisten fungerar som den första kontaktpersonen för besökare, kunder och klienter. I andra receptionistroller kan tyngden ligga mycket mer på att hantera interna uppgifter som schemaläggning och administrativa ärenden.

3. Mångfunktionella roller:

:** I mindre företag eller verksamheter kan receptionisten ha en mer mångsidig roll och behöva hantera flera uppgifter som går utöver traditionella receptionistuppgifter. Det kan inkludera hantering av fakturering, grundläggande bokföring, hantering av sociala medier, koka kaffe …

4. Säkerhets- och tillträdeskontroll:
Vissa receptionister ansvarar även för säkerhets- och tillträdeskontroll, särskilt inom större företag eller byggnader. Det kan innebära att övervaka in- och utgående besökare, kontrollera ID-handlingar och säkerställa att endast auktoriserad personal får tillträde.

5. Kulturell och språklig anpassning:

I företag med internationell verksamhet kan receptionister behöva ha kunskap om olika kulturer och språk för att effektivt hantera besökare och kommunikation.

6. Tekniska färdigheter:

Receptionisters behov av tekniska färdigheter kan variera. I vissa företag kan de behöva hantera bokningssystem, hantera telefonsystem och använda programvara för att hantera e-post och dokument.

7. Tidsflexibilitet:

Beroende på arbetsplatsens öppettider och typ av verksamhet kan receptionisten behöva arbeta olika skift eller helger.

8. Utbildning och erfarenhet:

Vissa receptionistroller kan kräva specifik utbildning eller erfarenhet inom branschen eller området. Till exempel kan en receptionist vid en juridisk byrå behöva förstå juridiska termer och processer.

Jobbannonsen bör ge dig en god vink om vilken slags receptionistroll som gäller. Verksamhetetens hemsida ger också en del svar. Slutligen kan du ju ringa och fråga. Det viktigaste är att fånga upp den specifika arbetsgivarens förväntningar och krav kring den specifika befattning som du söker.

Receptionist – CV med fokus

Över då till just ditt CV där vi går igenom hur du kan hålla det fokuserat och strukturerat.

Kompakt kontaktinformation

Alla inkluderar kontaktuppgifter i deras CV:n, men hur många gör det rätt? Rekryterare går igenom hundratals CV:n åt gången och inför första gallringen så hinner oftast bara ge vart och ett några sekunder. Högst upp så bör du därför bara inkludera det viktigaste:

  • Ditt för- och efternamn
  • Postadress
  • E-post
  • Telefonnummer

Och inget mer! Har du fler kontaktuppgifter så lägg in dem i slutet av CV:t. Den intresserade läsaren hittar dem efter att ha läst igenom allt. Vanligtvis räcker dock ovanstående uppgifter långt.

Läs mer om att skriva en framstående personlig introduktion för ditt CV.

Sammanfattning eller framtida mål

Börja gärna med en liten inledning i löpande text som kärnfullt presenterar dig (utan att upprepa det du redan har dragit i ditt personliga brev till receptionist. Här är det lätt att blanda ihop sammanfattning och framtida mål. Men dessa är inte samma sak. En kort sammanfattning passar den som har en del utbildning och erfarenhet att sammanfatta.

Den som däremot inte har mycket till bakgrund att sammanfatta kan istället lyfta fram yrkesrelaterade mål och drivkrafter, så länge de ligger i linje med jobbet och yrkesområdet man söker dig till. Rätt sorts mål och drivkrafter kan vara väl så intressant om yrket går att lära sig på plats.

Passande strukturerad arbetshistoria

Glöm inte att inkludera all relevant information när det gäller din utbildning och tidigare arbetserfarenheter. Få med namn på organisationerna ihop med den tid du spenderade där. Ange din befattning. Och särskilt relevant för jobbet du söker så skriv också något kort om ditt ansvar och dina främsta uppgifter där. På så vis ger du dina viktigaste meriter lite mer utrymme, och de mindre viktiga lite mindre utrymme.

Bläddra igenom de tillhandahållna CV-mallarna för att välja den perfekta stilen för ditt CV.

Färdigheter punkt för punkt

Istället för att skriva ner alla färdigheter och separera med kommatecken – gör en kompakt punktlista över dem så blir det lättare att läsa. Här är några färdigheter som brukar vara extra värdefulla för receptionister:

  • Datainmatning
  • Skrivhastighet (t.ex. 55 ord per minut)
  • Arkivering
  • MS Office
  • Göra flera saker samtidigt
  • Anpassningsförmåga
  • Tidsplanering
  • Problemlösning
  • Prioritering
  • Planering
  • Schemaläggning

Relevanta intressen

Vanligtvis är det ingen bra idé att inkludera intressen i ditt CV men saknar du relevant arbetslivserfarenhet så kan högst relevanta intressen och fritidssysslor ändå bidra. För en receptionist kan det exempelvis handla om något som visar hur du hanterar människor eller hur organiserar dig själv.

Här behöver du först titta på vad arbetsgivaren förväntar sig och värderar i sin blivande receptionist. Generellt så lär intressen och fritidssysslor som signalerar en förmåga att samarbeta, ta ansvar och organisera sig ses som positiva. Här passar alltså inte festande och avkoppling särskilt väl in.


CV-exempel receptionist

Sofia Nilsson
Stockholm | (+46) 70 1234567 | sofia.nilsson@email.se


Sammanfattning

Vänlig och servicevillig receptionist med mer än fyra års erfarenhet inom såväl offentlig som privat sektor. Kan diplomatiskt hantera känsliga situationer. Är en välorganiserad person med en datorvana och skrivhastighet på 56 ord/minut.


Färdighets höjdpunkter

  • Tydlig kommunikation
  • Datainmatning
  • Skrivhastighet: 56 ord/minut
  • Arkivering
  • MS Office
  • God simultankapacitet
  • Anpassningsförmåga
  • Tidshantering
  • Problemlösning
  • Prioritering
  • Planering
  • Schemaläggning
  • Flytande i spanska

Professionell Erfarenhet

SANKTA MARIAS SJUKHUS FÖR BARN
Stockholm
Receptionist
2013-2016

  • Tog emot patienter
  • Hanterade medicinska dokument
  • Schemalagde läkartider
  • Administrerade officiella brev och e-postmeddelanden

STOCKHOLMSGRUPPEN FÖR MARKNADSSTRATIGIER
Stockholm
Receptionist
2017-Pågående

  • Planera möten och ta mötesnoteringar
  • Första kontaktperson för kunder
  • Organisera och svara på e-postmeddelanden
  • Beställa och underhålla kontorsmaterial
  • Stötta administratörer och kundserviceanställda

Prestationer

• Utmärkelse för akademisk excellens 2010,2011
• Topprestationspris 3 gånger
• Incheckning och utcheckning av 50 personer på daglig basis


Utbildning

Kandidatexamen i kommunikationsvetenskap
2009-2012
Uppsala Universitet
Uppsala, Sverige


Intressen

  • Spelar basketboll – en lagspelare
  • Bloggar om mode – mitt klädintresse [värt att nämna om man söker tjänst inom modebranschen, men inte annars]
  • Volontär arbetar som lärare – lärt mig möta alla, lyssna på behov och hitta vägar framåt

Ovanstående är bara ett standard receptionist CV exempel. Du kan lägga till fler punkter om du ser att det passar. Men kom ihåg att alla kommer enbart att bli granskade under några sekunder av din potentiella arbetsgivare. Så om den nya informationen inte är lukrativ, avstå från att lägga till den.

Skippa överflödet som distraherar från essensen

Ovanstående är bara ett exempel. Du kan lägga till fler punkter om du ser att de passar. Men kom ihåg att de får några sekunders uppmärksamhet så du vinner på att skippa allt information som inte ger dig klara pluspoäng.

Allt överflödigt som du tar med – även sådant som du kanske är stolt över, drar arbetsgivarens uppmärksamhet från det som är viktigt för tjänsten ifråga. Ovidkommande innehåll, oavsett vilket det är, avslöjar också att du förmodligen är oklar över vad som är viktigt för arbetsgivaren.

Letar du efter ett jobb som receptionist? Utforska möjligheterna på randstad.se


Vidta åtgärder. Börja bygga ditt CV

icon-downloading

CV-mallar

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA
icon-search

CV-exempel

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA
icon-light-bulb

Personligt brev

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA
icon-edit

Skapa ett CV

Innan du får chansen att presentera dig själv personligen. Du ska ha ett välskrivet...
UTFORSKA