Ditt CV för förskollärare behöver visa att du kan utbilda och ta hand om barn upp till fem års ålder. Dessutom att du kan lägga upp och genomföra program i syfte att få dem att utveckla fysiska, sociala, kreativa samt intellektuella färdigheter.
- Hur får jag mitt förskollärare CV att sticka ut?
- Vad gör en förskollärare?
- Vad skall jag un på mitt förskollärare CV?
- CV förskollärare – exempel
Skapa ditt eget förskollärare CV kan göras inom några minuter. Spara dig själv och vara helt säker på att ditt CV är av god kvalitet.
Hur får jag mitt CV för förskollärare att sticka ut?
Det bästa sättet att få ditt CV för förskollärare att sticka ut är att ha i åtanke hur din arbetsliverfarenhet (och annat) reflekterar din kompetens inom de viktigaste färdigheterna som jobbet kräver. Snarare än att bara säga till din potentiella arbetsgivare att du har dessa färdigheter så bör du visa dem.
Vad gör en förskollärare?
Organisering: Du kommer att planera lektioner och aktiviteter långt i förväg, vilket förutsätter att du är organiserad.
Kommunikation: En av de absolut viktigaste egenskaperna som krävs för denna roll. Det är viktigt att du är kapabel att kommunicera bra med barnen som du ser efter. Och att du säkerställer att de förstår det du vill lära och berätta för dem. Och förstås att du även förstår dem. Utövr det, kommer ditt ansvar även att inkludera att kommunicera med båda föräldrarna och andra i personalen.
Anpassningsbarhet: Planeringar tenderar att gå fel, särskilt när det är små barn involverade. Du kommer behöva vara snabb på fötterna och hantera plötsliga och oväntade ändringar i dina planer.
Observation: Utvecklingen av varje enskilt barn är viktig, så du kommer att få hålla ett öga på dess styrkor, svagheter, behov och önskemål, och anpassa dig därefter. Du har inte bara ansvar för att övervaka dem alla, du måste även se till att alla är trygga och nöjda.
Lästips: Hur får jag mitt engelsklärare CV att sticka ut?
Vad skall jag undvika på mitt förskollärare-CV?
Även om du mestadels ska hantera barn i ditt jobb så vinner du på att framstå så kul, skärpt och kreativ som möjligt – kom ihåg att undervisning är en viktig och professionell karriär. Att få visa din personlighet är viktigt men fokusera på att visa det i intervjun istället för använda ljusa och bisarra typsnitt eller mönster på ditt CV – tyvärr är det inte barnen som väljer ut ditt CV.
Anta inte att alla skolor är lika. Olika städer och även olika områden i dessa städer kräver olika saker. Vissa kan ha små lektioner som gör att du lätt kan fokusera på varje barn medan andra skolor kommer att kräva att du fördelar din uppmärksamhet över många fler barn. Ta reda på vad som gäller där du ska söka jobb. Anpassa ditt CV i enlighet med detta.
Gör inte ditt CV för långt eller för kort. Idealt sett bör du hålla det mellan en till två sidor beroende på din erfarenhetsnivå. Ta en titt på vår mall för ett bra sätt att organisera ditt CV.
Lästips: CV Lärare – Exempel & skrivtips
CV exempel förskollärare
SAMMANFATTNING
En energisk, kreativ och auktoriserad förskollärare med tre års erfarenhet. Jag har en passion för att ge barnen en trygg och spännande inlärningsmiljö. Mina starka organisatoriska färdigheter i kombination med min uppmärksamhet på detaljer innebär att jag kan ge varje barn som jag har hand om det individuella fokus som det behöver utan att någonsin släppa mitt ansvar för hela klassen.
PROFESSIONELL ERFARENHET
Grundskolelärare åk 4-6, Annedals Montessoriförskola
Stockholm, Sept 2015 – Jul 2017
Annedals Montessoriförskola är en innerstadsskola, med stora klassrum, som testade (och visade) mina förmågor för tidshantering och organisation. Det fanns också flera specialbehovselever i min klass som krävde särskild uppmärksamhet. Jag var ansvarig för att säkerställa barnens framsteg i läsning, skrift, matematik och musik.
Ansvar:
- Att använda “strukturerad lek” för att underlätta lärandet samtidigt som barnens intresse bevaras.
- Utveckla starka relationer med föräldrar för att säkerställa att de och deras barn var nöjda och gjorde framsteg.
- Säkerställa att klassrummet hade en ren och säker miljö.
- Organisera gruppaktiviteter med allt från spel via kreativ tid till utflykter.
Kärnförmågor
- Kulturkänslighet
- De barn jag har arbetat med kommer från mycket olika bakgrunder och har olika behov och krav på skolmiljön.
- Kommunikationsfärdigheter: Underhålla kommunikationslinjer mellan personal och föräldrar samt att varje barn undervisas enligt sin språknivå.
- Tålamod: Att arbeta med stora klasser innebär att jag har erfarenhet av att hantera svåra barn och se till att de rör sig framåt utan att förlora fokus på resten av klassen.
UTBILDNING
Aug 2011 – jan 2015, Grundlärarprogrammet åk 4-6, Stockholm Universitet
YTTERLIGARE FÖRDIGHETER OCH KVALIFIKATIONER
Nivå 3 certifikat i brittiska teckenspråkiga studier